Text: Tambah BesarText: AsalText: Tambah Kecil
Latar Belakang: 1 Latar Belakang: 2 Latar Belakang: 3 
Tema: Biru dan Hijau Tema: Biru dan Hijau Tema: Merah Tema: Hijau
 
 
 
 
online visitor Pelawat Di Talian 12
total visitor Jumlah Pelawat 294,793
Kemaskini Pada: 23 Okt 2017
Versi 8.0.2c
 
Visi & MisiVisi & Misi

OBJEKTIF MAJLIS DAERAH SARIKEI

  • Mempergiat pembangunan bandar dan luar bandar bagi memperkukuhkan sosio-ekonomi secara holistik untuk kesejahteraan dan pembangunan komuniti
  • Memperkukuh dan memantapkan sumber hasil Majlis bagi merancang pembangunan infrastruktur serta kemudahan awam dan perlaksanaan program serta aktiviti bagi meningkatkan kualiti kehidupan komuniti setempat.
  • Mempertingkat keupayaan dan kapasiti majlis bagi memantapkan sistem penyampaian perkhidmatan kepada orang awam.
  • Menyediakan kemudahan awam dan perkhidmatan perbandaran bagi meningkat kualiti kehidupan komuniti di dalam kawasan pentadbiran MD Sarikei.
 
VISI
Majlis Daerah Sarikei Sebagai Model Pusat Pembangunan Komuniti Menjelang Tahun 2020

MISI
MDS Komited Untuk Menyediakan Perkhidmatan Perbandaran Secara Menyeluruh dan Berkualiti Dengan Mewujudkan Persekitaran Yang Bersih dan Menyediakan Kemudahan Infrastruktur Asas Serta Kemudahan Awam Yang Lengkap Dan Teratur Untuk Membangun Dan Memajukan Komuniti Setempat

MOTTO
Menuju Ke Arah Wawasan

 

OBJEKTIF BAHAGIAN
   
  Bahagian Pentadbiran
   
  • Mewujudkan sistem kawalan pengurusan modal insan yang cekap dan berkesan ke arah perkhidmatan yang berkualiti mantap dan berintegriti.
  • Memupuk semangat kerja berpasukan dan kekitaan serta motivasi di kalangan wargakerja
  • Memantapkan produktiviti perkhidmatan dan kepuasan pelanggan.
  • Menerapkan amalan 5S sebagai budaya kerja yang berterusan
     
  Seksyen Kewangan
   
  • Membina akauntabiliti Majlis melalui pengurusan sistem belanjawan, kewangan dan perakaunan yang cekap dan berkesan.
   
  Bahagian Kejuruteraan
   
  • Menyediakan infrastruktur dan kemudahan asas yang terancang serta menyediakan landskap yang cantik dan penyelenggaraan infrastruktur dan kemudahan asas yang berterusan
     
  Bahagian Kesihatan dan Perkhidmatan Bandar
   
  • Memastikan persekitaran perbandaran dalam keadaan bersih, selesa dan selamat
  • Menyedia kemudahan sosio-ekonomi yang selesa dan terkawal
  • Mengawal aktiviti pelbagai jenis perniagaan.
     
  Bahagian Penilaian dan Pengurusan Harta
   
  • Meningkatkan kutipan hasil majlis dan mengurangkan tunggakan cukai taksiran.
     
  Bahagian Penguatkuasaan
   
  • Memberikan perkhidmatan penguatkuasaan dengan tegas, bertanggungjawab, berwibawa, amanah adil dan saksama semasa melakukan pemeriksaan.
     
  Seksyen Perpustakaan
   
  • Mengurus dan membangunkan sumber-sumber ilmu termasuk penyediaan pusat rujukan yang selesa serta perkhidmatan perpustakaan bergerak dan perkhidmatan e-Pustaka yang dilengkapi dengan teknologi ICT.
  • Menggalakkan komuniti berbudaya membaca, berilmu dan celik IT.